!

!

!

!

!

Pages

Rabu, 30 Januari 2013

Siapakah Orang Itu?



Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan nabi sulaiman A.S.

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "inna lillahi wainna illaihi rajiuun." lalu sambil berkata,"ya rabbi aku redha dengan ketentuanmu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Siapakah org yg kedekut?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.

Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain.. 

Ingat Kalau Lupa 2#



Orang muda lebih cepat lupa dari orang tua.....eh...tiba-tiba pulak mengarut......kajian mana aku ambil nie......TAK PERCAYA?

Rasa-rasa ingat tak aku ada tulis entri pasal ni......
takkan kalian dah lupa kowt....kalau lupa......ini link nya....sini....

Kali ni aku nak ingatkan balik....kalau sapa-sapa yang dah lupa diri tu...moga entri kali nie boleh buat korang kembali ke jalan yang LURUS...=)



 Pilih La...Nak Syurga Or Neraka....JALAN YANG LURUS


Kali ni aku nak cerita pasal RACUN dan PENAWARNYA......hahaha.....Aku ni macam dah hidup lama…boleh tau racun dan penawarnya…..



 BUKAN RACUN SERANGGA LARH......WAT SUSPEN JE....=)


Dunia itu racun, zuhud itu ubatnya.
Harta itu racun, zakat itu ubatnya.
Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir itu ubatnya.
Seluruh umur itu racun, taat itu ubatnya.
Seluruh tahun itu racun, Ramadhan itu ubatnya.


Dah cerita pasal RACUN….aku nak cerita pasal

Ibu kepada 4 perkara. Nabi Muhammad S.A.W bersabda:

Ada 4 di pandang sebagai ibu, iaitu:
Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.
Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.